de Rozahof

contact: Petra Boers, Mark Brouwers

derozahof@gmail.com
0630238325, 0615487255

De Rozahof is een rustgevende plek langs het Pieterpad, in een landelijk deel van Grubbenvorst waar natuurgebied Kaldenbroek en landbouw elkaar organisch afwisselen.

Het omvat een moestuin, poel en voedselbos in aanleg, waar mensen samenkomen en samenwerken om de tuin in volle bloei te zetten en de rijkdom van de natuur te ervaren.

Petra Boers en haar man Xander zijn eigenaar van het terrein en de opstallen. Samen met Mark Brouwers en 2 andere vrijwilligers bewerkt Petra momenteel de Rozahof.

zie ook het filmpje

Roza komt van Roos, het symbool van de liefde, waar het samenwerken in de tuin ons aan helpt herinneren.

Wat is het voornaamste doel van het initiatief?
Waarom ben je ermee gestart?

De reden om met de Rozahof te starten, is het delen van de mooie plek waar de Rozahof gelegen is. Belangrijke inspiratiebron voor de tuin is ook het concept van “de Hemelse Tuinen” van Roos Kuipers.

Het gehele terrein waarop de Rozahof ligt omvat 2 ha, waarvan circa een derde privé is (woonhuis en tuin).

Wat wordt er verbouwd en voor wie zijn producten bestemd?

Het project gaat voor de helft bestaan uit een voedselbos. De moestuin neemt samen met de poel en natuur een kwart deel in. De moestuin is in ontwikkeling, eerste aanplant in 2021. Het voedselbos wordt later aangelegd, het natuurlijke deel is al een jaar of zeven oud. De Rozahof is dus een mix van moestuin, voedselbos en natuur.

De producten die uit de moestuin en het voedselbos komen, zullen worden gedeeld en verkocht. Vrijwilligers die meewerken op de Rozahof krijgen een fijne tijd op een fijne plek met leuke kortingen op producten.

Wat is de grootste plus van dit initiatief?
Waar ben je trots op?

Het duurde enige tijd voordat de definitieve vorm van de tuin duidelijk werd. Het ontwerp bevat veel ronde, organische vormen, zoals je die ook in de natuur tegenkomt.

Het is opgesteld in samenwerking met Wim Lips, die het concept van de Feelgood Garden heeft ontwikkeld. Het eerste contact met Wim Lips stamt uit de periode van de Floriade.

De wijze van verbouwen is anders dan in een klassieke moestuin. Groenten, bloemen en kruiden nemen hun plek in op basis van het principe van de natuurlijke chaos. Een wijze van tuinieren die zijn oorsprong ontleent aan de permacultuur. Dit maakt dat de tuin niet alleen voedzame producten voortbrengt, maar ook visueel mooi is en aantrekkelijk voor bijen. Het is een gezamenlijk perceel dat door samenwerking tot bloei komt.

Hoe zie je de toekomst?

Petra en Mark willen leuke en fijne vrijwilligers aantrekken die zich thuis voelen in de Rozahof en willen helpen bij onderhoud en groei.

In de toekomst willen zij graag samenwerken met Zorgcentrum la Providence dat op 10 minuten loopafstand ligt.

Doe je nog andere activiteiten of sta je daarvoor open?

Daarnaast willen zij een mogelijkheid bieden om natuuronderwijs te verzorgen voor kinderen en een moestuincursus voor volwassenen. Mensen kunnen ook individueel komen genieten van de rust in de tuin en van mogelijke activiteiten zoals buiten- yoga, muziek en theater.